1/21/2013

Rund kudde på 15 minuter/ Make a round pillow in 15 minutes

Jag har gjort denna typ av kudde tidigare och gillar den massor. Först och främst för att den är så lätt att göra men sen för att det är så trevligt med runda kuddar.

I´ve made this type of pillow two years ago and like it a lot. Mostly because it´s so easy to sew. You´ll find a description in the middle of this blogpost.



Börja med att klippa ett tygstycke som är 40 cm brett och 140 cm långt.

Start to cut a fabric with the width of 40 cm and 140 cm long.
Vik ner en kant om c:a 1 -1,5 centimeter på båda långsidor, för att sy en kanal som du senare kan trä ett band igenom. se bild 1. Sy sedan ihop de båda kortsidorna.

Fold the edges down as shown in the first picture and sew as the red marks shows.
Continue to sew the short sides as shown in picture nr 2.
Trä ett band genom kanalerna och dra åt så att tyget veckar sig ordentligt. (bild 3)
Klipp ut en cirkel som är c:a 20 cm i diameter. Klipp hack in i kanterna så att du lätt kan vika in kanterna utan att det blir för knöligt. (bild 4)

Thread a ribbon through the channels and tighten. (picture 3)Cut out a circle about 20 cm in diameter. Cut notches into the edges so that you can easily fold the edges into a round circle. (picture 4)
Sy fast den runda cirkeln på fram sidan av kudden. Stoppa i en vanlig innerkudde 40*40 går bra och dra åt banden på baksidan. Då kan du enkelt tvätta kuddöverdraget bara genom att knyta upp baksidan.
Sew the round circle on the front of the pillow. Put a pillow inside and close it by tighten the ribbon at the backside, then you can easily wash your pillowcase.


16 kommentarer:

  1. Vilken smart! När jag såg själva kudden först såg den rätt anavcerad ut, ,en efter att ha kikat igenom beskrivningen tror jag nog att jag skulle klara av det ;-)

    SvaraRadera
  2. Å, for en fantastisk DIY! Dette skal jeg absolutt prøve Ü Tusen takk!

    SvaraRadera
  3. Tjusigt! Och bra beskrivning. Har varit sugen på några runda kompisar i soffan länge men inte kommit till skott än.

    Och appropå att komma till skott, gjorde ett par garnvaser idag efter din idé. Blev riktigt tjusiga. Tips-tack! :)

    SvaraRadera
  4. Jag tokgillar runda kuddar! Har dock inga här hemma, det måste jag ändra på! :) Tack för tipset. Kram

    SvaraRadera
  5. Superfint Helena! Funderade just på var man fick tag på runda innerkuddar, men det är ju perfekt att 40'40 kuddar fungerar. Då kan de vara kameleonter, ibland runda ibland fyrkantiga! Så bra beskrivningar!

    SvaraRadera
  6. Grymt att sy den på 15 min!
    Snyggt också =)

    Kram

    SvaraRadera
  7. så enkelt ....synd att jag har mer en överskott på kuddar här hemma...:)

    /Pernilla

    SvaraRadera
  8. Tack för tipset! jag har hela tiden tänkt att runda kuddar ska vara så svåra att sy, så det här satt verkligen bra - skall precis gå igång med en rund kudde till sovrummet nämligen!

    SvaraRadera
  9. Jag hittade precis hit och har tittat runt lite och jag måste säga att jag verkligen gillar din blogg. :)
    Den har allt jag gillar- Pyssel, tips och mycket personlighet.

    SvaraRadera
  10. Men då kanske till och med jag kan fixa en egen kudde...tack för tipset. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  11. Wow!!! you are absolutely right : this is easy!!!! ....and so nice, too!
    thank you for sharing Helena!
    have a good week, xxx Ale

    SvaraRadera
  12. Åh men tack snälla du! Det där värmde mycket i hjärtat ska du veta. Speciellt kul är det att höra från dig som har blivit en ny favorit i min läslista. :) Tack, tack, tack ännu en gång!

    SvaraRadera
  13. Va fint! Tack för en bra beskrivning!

    SvaraRadera
  14. Thank you for sharing such a wonderful project with all of us (crazy little sewing girls). :D
    Ana

    http://licenciaparacoser.blogspot.com

    SvaraRadera
  15. Måste provas! Vilken härlig ny funnen blogg ♥

    SvaraRadera
  16. åh, så smart och snyggt! Här har jag hittat en ny favoritblogg, du har en massa fint att kika runt på!:)

    SvaraRadera

You make my day! Thanks for leaving a comment.