1/28/2013

Inspireras av Lilla bruket/ Make your own bathsalt

I helgen hade min kompis Ellen födelsedagsfest och då passade jag på att göra lite egna presenter till henne.
Inspirerad av lilla brukets alla fina produkter gjorde jag hennes egna badsalt, ljus och salva. Saker som du lätt kan göra själv.
På sakerna skrev jag en liten informativ text om vad det innehöll och vad det var bra till.
---------------------
My friend Ellen had a birthday party and I made presents for her all by my self. I gave her Bathsalt, a scented candle and bathsalt with lavender.





För att göra ditt eget badsalt behöver du: Flingsalt sånt som man köper i mataffären och använder vid matlagning, lavendelblommor eller andra vackra blommor ex. rosblad. Torkad lavendel hade jag i och lite doftessens av lavendel. Men du kan hälla i vilken doft du vill och föredrar.
------------------------
To make your own bathsalt you´ll need. Seasalt, beautiful flowers, dried lavender or fresh lavender, essential oil.


Blanda ihop alla ingredienser i en skål, med några droppar ex. 15 droppar lavendel essens. Häll sen över i en burk som du tycker är fin. Jag använde mig av flingsaltsburken och satte på en ny etikett på den. Som jag skrev ut på skrivaren.
-----------------------------------
Mix all the ingrediens in a bowl and add aproximatly 15 drops of lavender essential oil, or as you prefer. Put the bathsalt in a beautiful jar and if you want to you can add an label with information about the bathsalt. I made the labels on my computer and printed them out on adhesive paper.

Beskrivning på hur man gör egna doftljus hittar ni i ett tidigare inlägg. Klicka här för att komma dit.

-------------------
If you want to make your own scented candle, you´ll find a description here in a previous post.
Eftersom jag precis gjort doftljus hade jag inga ljusstumpar över hemma, utan använde mig av de ljus jag hade hemma. Längst ner i botten på ljuset hällde jag ner torkad lavendel och vackra blomblad. Dessa kan flyta upp lite när man häller i ljusmassan. Så fyll ljusmassa så att det täcker blombladen och vänta till massan stelnat innan du fortsätter att fylla på ljusmassa.

Ellen fick även världens bästa salva som är fantastisk mot torr hy. Och det kan jag garantera för jag har och har haft riktigt mycket eksem hela mitt liv. Tack vare denna salva har jag blivit mycket mycket bättre i huden. Perfekt för hudsprickor också, flera i släkten har prövat och blivit bra på någon dag. Torra läppar hjälper den också mot. Eftersom vanligt läppsyl lägger sig som en hinna på läpparna och därför torkar ut läpparna istället för att återfukta.

Vill du göra egen salva tar det ungefär 5 minuter och beskrivningen finner du här.
-------------------------------------------

I also made a ointment for Ellen. This one is only made of beewax, oliveoil and lavender essential oil and the only ointment I use for my dry skin. Just love it.
Add about 15 gr of beewax in a sause pan and 1 dl olive oil. Heat it up until the beewax has melted. Stir until the fluid starts to thicken, add a few drops of essential oil and pour it in a glasjar. Let it cool down before you use it. 

10 kommentarer:

  1. Va roligt att ge bort, det uppskattas alltid när någon med hjärta och själ gjort något fint. och det här var ju toppenfint

    kram kajsa

    SvaraRadera
  2. Vilket roligt inlägg! Kul att göra både till sig själv och som present. Salvan särskilt vill jag prova. Tack, tack! :-)

    SvaraRadera
  3. Ser jättefint ut! Jag älskar badsalt och lavendel och kombinationen är superhärlig! så skönt att bada och känna doften av lavendel och riktigt koppla av. Tack för tipset på krämen, jag väntar på en försändelse bivax, sen ska jag gå igång med allt möjligt har jag tänkt, så alla nya tips är välkomna!

    SvaraRadera
  4. Vilken fantastisk present att få!! :)

    SvaraRadera
  5. Vilka fina presenter. Hoppas Ellen blev glad. :) Kram

    SvaraRadera
  6. these presents are so lovely!!!
    xxxx Ale

    SvaraRadera
  7. Finfina tips och underbara bilder som vanligt! :-)
    Kram /Helena

    SvaraRadera
  8. Så fina tips och ännu finare att få som gåva. Underbara bilder. ha en trevlig kväll. kram Anna

    SvaraRadera
  9. Kul att du kikade in till mig med!
    Du är ju som en ide bank av guld :)
    Vilka ljuvliga tips... Jag ska testa, home made är ju såå fantastiskt.
    Det är ju tillochmed bättre än mina mått = Lokalproducerat, närproducerat, svenskt...
    Och pyssla är ju så kul bara tid finns :)
    Ha en underbar dag!
    Sussi

    SvaraRadera

You make my day! Thanks for leaving a comment.