1/31/2013

Att inte ignorera / Don´t ignore...

Den här bilden beskriver min dag ganska bra. Imorse var det pressvisning inne i stan för IKEAs nya kollektion Stockholm som kommer lanseras i början på april. Det fanns massor av fint vill jag lova.

I samband med det presenterade de även Folkets IKEA katalog. En katalog som innehåller bilder från flera "vanliga" hem runt om i Sverige. En väldigt personlig katalog med reportage från flera familjer. Man kan även få reda på att tex. 6% delar gärna säng med sitt husdjur och bara 5% räknar får. En humoristisk, personlig katalog som är skriven på ett enkelt tilltalande sätt med fina bilder. Vill du läsa den i sin helhet kan du göra det här på webben.


Efter pressvisningen sprang jag in på Granit och handlade några stämplar och lite hampasnöre. På vägen till pendeltåget stod en man och sålde Situation Sthlm. En tidning som säljs av hemlösa och utsatta människor.
Brukar alltid köpa om jag ser och brukar dessutom få en himla trevlig pratstund också, eftersom försäljarna är väldigt trevliga och pratsamma. För mig är det självklart att hjälpa en annan människa om jag kan. Framöver i livet ska jag hjälpa fler människor som behöver hjälp, måste själv bara komma på fötter först.


Det är jävligt viktigt att komma ihåg att alla kan hamna på gatan och inte blunda för det. Det är lättare än du själv tror. Så ge en människa ett extra leende eller en pratstund istället för att titta bort och ignorera. Du ska se att det ger även dig himla mycket och du kanske får lite perspektiv på livet eller får reda på något spännande som du själv inte visste innan...
----------------------------
Today I went to IKEAS pressrelease, the introduced the new collection STOCKHOLM that will be out in stores in the beginning of april. They also released a new catalogue called Folkets IKEA catalogue. Were people show their homes as they are. A fun and inspiring catalogue.

After that I went to Granit and bought some stamps and hampastring. Bought a magazine from a homeless. Just want to say that it´s so important to remember that anyone can end up on the street. So give another person that extra smile and talk to strangers, because you might find out something you don´t know or get another perspecive on your life. Try not to ignore a homeless person, give them your love and time instead.

6 kommentarer:

  1. Jag bläddrade just i IKEA´s folkliga katalog, kul! Tänkvärt inlägg, viktigt!

    SvaraRadera
  2. Så rätt så rätt! Jag kan känna att många vill hjälpa, men man har all fokus på att hjälpa utanför vårt eget land. Därför fokuserar jag på dem i Eskilstuna med omnejd, att göra skillnad på ett lokalt plan, där man också enklare kan se att hjälpen faktiskt når fram när jag åker med påsar med kläder till kyrkan etc. Men oavsett hur man hjälper så tror jag att fler blir medvetna om att folk behöver hjälp - och det är positivt!
    Kram Jannica

    SvaraRadera
  3. Det känns verkligen bra när man kan hjälpa andra människor. Ett leende kan man ju alltid bjuda på om inget annat. Vad kul att du gillar folkets katalog. Jag har själv inte sett den, trots att jag jobbar på det stora möbelföretaget. Hoppas det blir lite mer skridskoåkning innan våren kommer och att du hittar något mer som du gillar att träna när isen inte håller längre. Kram

    SvaraRadera
  4. you are a dear person Helena!
    xxxx Ale

    SvaraRadera
  5. Så sant. Jag brukar också köpa Situation Sthlm när jag ser någon som säljer den. Jag tänker ofta på en intervju jag läste i Nerikes Allehanda. De hade ett reportage om hemlösa i Örebro och intervjuade en man i 55-60-årsåldern. Han hade varit gift, haft bra jobb, hus och barn. I samband med skilsmässan tappade han fotfästet och började må psykiskt dåligt vilket ledde till att han inte klarade att sköta jobbet, inte betalade hyran... och så vidare. Det slutade på gatan som hemlös. Hans viktigaste ägodel var hans bärbara dator som han lade under sig när han sov för att ingen skulle stjäla den. Genom datorn höll han kontakten med sina barn. Tänkvärt. Han var en alldeles vanlig pappa.

    SvaraRadera
  6. Såg lite bilder från Ikea och tyckte det såg ut att vara mycket snyggt...och tänker för övrigt som dig .en självklarhet att hjälpa och har en väninna som alltid säger :saknar någon ett leende så ge dem ditt..:) tycker det är ett bra sätt att tänka...


    Kram
    Pernilla

    SvaraRadera

You make my day! Thanks for leaving a comment.