8/15/2012

Puts väck Bananflugs peck

Häromdagen såg jag bananflugor i köket och tycker det är så äckligt. Så jag hittade en toppen huskur på nätet som jag prövade och de försvann på en gång.

Yesterday I saw fruit flies in the kitchen. Found a great tip on the internet an they disappeared at once.

Försökte att rita en bananfluga idag, för trots att jag hatar den, så är den faktiskt ganska vacker... i allafall i svart vitt :)
Today I tried to draw a fruit fly, even though I hate it, it is actually quite beautiful, at least in black and white :)

Du behöver:
1 burk
1/2 dl honung
1/2 dl vinäger
några droppar Yes diskmedel
något att blanda med

Blanda ihop alla ingredienser i burken och låt stå framme ett dygn.

Det kommer inte hända särskilt mycket första dygnet, men andra dygnet är det som att blandningen blivit rätt konsistens och du kommer se att flugorna fastnar i sörjan.

Det gäller som sagt att ha lite tålamod, men sen kammar du in din fångst :)

Sen en fråga till er: Köpte en Hortensia i går och den sloknade på en gång, trots att den hade tillräckligt med vatten. Har ni något tips på varför, kan det ha varit för varmt i huset när jag tog in den eller stod den för ljust? Kan inget om blommor, så tips mottages tacksamt på vad man ska tänka på.

You will need:

1 can
1/2 cup honey
1/2 cup vinegar
few drops of washing up liquid
something to mix with

Mix all ingredients in the jar and leave it for a day or so


It will not happen anything the first day, but the day after the consistency is right and you will see that the flies get stuck in the liquid.

1 kommentar:

  1. Ett annat knep jag lärde mig av vår hemhjälp i Brasilien: lägg all frukt i ett bad med vatten och några msk vinäger, låt ligga en minut eller så. Låt frukten torka utan att skölja av den. Sen kan frukten ligga framme utan att det bildas några fruktflugor/bananflugor.

    Hälsningar från Madrid

    SvaraRadera

You make my day! Thanks for leaving a comment.