8/26/2011

Patina på möbler?



Innan jag målade om den gamla byrån som nu står i badrummet, undrade jag vad man skulle göra för att få vacker patina på möbeln. Jag sökte runt på nätet men hittade inte så mycket bra beskrivningar. Så jag chansade mig fram och tänkte här berätta hur jag gjorde.
1. När man ska måla om en möbel är det viktigt med bra underarbete för att få ett bra resultat. Jag slipade därför möbeln med grovt slippapper först, för att sen gå ner till ett finare slippapper. Slipa möbeln trären
2. Jag målade möbeln även invändigt, dock inte så noggrannt här eftersom jag tänkte fästa en tapet på hyllorna invändigt. 
Resten av byrån målade jag turkos, målade direkt med täckfärgen och endast ett lager eftersom jag tyckte färgen täckte tillräckligt. 
3. När färgen torkat slipade jag med ett grovt slippapper främst på kanterna och vid dörrhandtagen, det är oftast där gamla möbler slits. Drog även några tag med slippapper på ovansidan av byrån.
Hoppas att jag förklarat tillräckligt bra nu, annars får ni gärna höra av er om ni har några frågor.
Lycka till!

4 kommentarer:

  1. Älskar den härliga turkosa färgen, och skåpet blev så fint !:)
    Själv håller jag på med ett par stolar, och jag brukar börja med en botten färg, därefter färgen som skall vara överst,...gnuggar sen fram bottenfärgen på vissa ställen med stålull...:)
    KRAMAR till dig, Cia:)

    SvaraRadera
  2. Jättefin! Du lyckades super med den! Är själv sugen på att måla något i turkos! :)
    Kram!!

    SvaraRadera
  3. Vad fint det blev, snygg färg du valde!

    SvaraRadera

You make my day! Thanks for leaving a comment.